Skip to main content

Sugerencias de libros para el aula de música donde se promueve la Diversidad

Actualmente estamos viviendo tiempos de muchas tensiones raciales. Durante estos tiempos la humanidad tiende a prestar atención a algunos aspectos de la sociedad que requieren atención. Se requiere que exista un cambio en la sociedad para que las comunidades puedan seguir creciendo. 


Es importante crear un lugar para que sucedan todos los tipos de conversación necesarias. Yo tiendo a usar las redes sociales para ventilar y espacios como este para contribuir productivamente a la conversación.


La idea principal detrás de este espacio es documentar mis experiencias como educadora musical de escuela primaria, a medida que exploro y me perfecciono en prácticas culturalmente receptivas e inclusivas, con la esperanza de crear un ambiente para mis estudiantes donde todos puedan sentirse representados, reconocidos y valorados.


Como reacción a la narrativa actual, muchos colegas están hablando de compartir literatura con nuestros estudiantes que representen a las comunidad de color de manera positiva. Algunos comenzaron documentos para agregar sus sugerencias de títulos y eso me recordó una lista que comencé hace un par de años. ¡ME ENCANTAN LAS LISTAS!


Es importante que nuestros estudiantes se vean positivamente en los libros, la ciencia, las películas, el arte y todos los aspectos de nuestra vida diaria. Haciendo esto,  podemos despertar en ellos un interés en explorar cómo podrían ser sus vidas en el futuro y ver todas las posibilidades. Es también muy importante reconocer al escritor/es y al ilustrador/es. Pues muchos de ellos también son dignos representantes de comunidades marginadas.


No poseo todos los títulos de esta lista, pero sí me doy el permiso para comprar cierta cantidad de libros para mi salón con regularidad, así que tengo bastantes y debido a esto, puedo leerle una historia a todos de mis alumnos K-3 en cada lección de música.


Por lo general, al comienzo del año escolar compro más libros con mayor entusiasmo. Estoy segura de que todos ustedes pueden relacionarse con la noción de cuánto de nuestros cheque regresa a nuestras aulas.


Esta es una lista que seguirá creciendo, necesito trabajar en incluir más títulos de calidad donde las mujeres, nativos americanos, asiáticos, musulmanes y la comunidad LGBTQ estén representadas.


Comments

Popular posts from this blog

Music of BBIA Peoples in the General Music and Choir Room

Music of BBIA peoples in the General Music and Choir Room (BBIA stands for Black, Brown, Indigenous, Asian) As the discussion about the inherently racist aspects in the origins of minstrel repertoire continues, I find that I need to create a list of alternative repertoire along with reviewing which songs I will probably not use anymore. In my elementary classroom, there is no space for them. As an elementary teacher, I rarely find the appropriate space to have discussions about specific pieces of music and their historical context of injustice, discrimination, and dehumanization of a race. I also don’t feel I have the tools yet, I am working on it, to guide this kind of discussion with my upper elementary students and their families. For these reasons, I am excluding these pieces from my curriculum.   Stories are important and they help us relate to others' reality and allow for a plethora of diverse voices. For these reasons, I tell you a little bit about me so you can understand

Be an Anti-racist Music Teacher

The current challenges of our society are forcing us, in a good way, to reflect on our teaching philosophy and practices. We are asked to revise our curriculum and our own intercultural competence in order to foster a more culturally responsive classroom. Here is an essential question: How do I become an Anti-Racist teacher? Here is a great definition: Anti-Racist Pedagogy: 1.“It is a pedagogy that is grounded in deep self-interrogation of your role in upholding White Supremacy and internalizations that come from being socialized in a racist society. It evaluates areas of racist thought that result in behaviors that cause students to have to navigate, suppress, and ignore moments or environments where racism is apparent. 2.It is a pedagogy that is undergirded by efforts outside of the classroom that focuses on antiracist engagement. It focuses on changing “policy instead of groups of people.” A Pedagogy for Living by Jason A Dungee. Choral Journal Volume 61 Number 4, 2020 Being more in

Los Palos. A Dominican Musical Expression.

As a culturally responsive, relevant, and ABAR (Anti-Biased Anti-Racist) teacher, my praxis is always evolving. One of my goals is to guide my students through the discovery of their cultural identity. This guided process is aligned with the two SEL Standards of Self-Awareness and Social Awareness, as well as our 2014 Musical Standard of Connecting specifically.  I find that some of my students mistakenly suggest that they “do not have a culture." This misconception is due to their limited view of what culture entails. To them, culture is colorful dresses, beautiful songs, energetic dances, yummy foods, and interesting celebrations. However, this is what we consider to be Surface Culture. As I consider implementing culturally responsive strategies in my teaching, one of the challenges that I typically encounter is how limiting the musical curriculums available to us can be. To address this, I am always asking questions and consulting cultural bearers, community stakeholders, and s